Takto si možno predstavuje svoje pôsobenie kultúrne občianske združenie Bona Fide, ktoré prevádzkuje unikátnu Tabačku kulturfabrik. Tá sídli v priestoroch Košického samosprávneho kraja takmer v centre mesta, na základe zmluvy z roku 2012. Podľa zmluvy mali do troch rokov od kolaudácie rekonštrukcie z peňazí KSK (rok kolaudácie 2015) preinvestovať takmer 100 tisíc eur. Košický samosprávny kraj im priestory veľkoryso zrekonštruoval, za takmer milión eur. Lenže títo kultúrnici boli schopní preinvestovať len 64 tisíc, aj to väčšiu časť až s odstupom. A na nájme dokopy dlžili 140 tisíc eur. Už len to, že nepreinvestovali, toľko koľko mali je dôvod na odstúpenie od zmluvy. Tú podpísali s KSK priamym zadaním! Nájom im bol vyrubený nižší, než je v centre mesta obvyklé a to na základe „osobitného zreteľa“ (to píšem veľmi zjednodušene. Dôvod na lacnejší nájom má viacslovné pomenovanie). Každopádne, za takmer 2500 štvorcových metrov platia dokopy 3500 eur mesačne a ešte ani to nejako nezvládli načas platiť. Dôvody v štýle, že kultúra nie je zisková a podobne je tak schizofrenické, keď vravíme súčasne o tom, že kreatívny priemysel (jeho prvé lastovičky sú skromne sídliace hneď vedľa, na Strojárenskej 3,ako občianske združenie Stroj) má byť impulzom rozvoja v budúcnosti. Mohol by dokonca, podľa vízií kraja, smelo nahradiť oceliarstvo. Tak ja teda, keď toto vnímam, tak neviem, či by naozaj mohol a smelo už vôbec nie. Citeľne sa tu prepájajú dva svety. Jeden, ktorý tvrdí, že kultúra nebude nikdy zárobková (Radkoff a empatický Trnka) a druhý svet, kde veríme, že tento priemysel uživí tisíce ľudí (paradoxne tiež Trnka, ten tou schizofréniou trpí asi najviac).
Združenie Bona Fide nevládalo splácať nájom a dohodli si splátkový kalendár, ktorý tiež dodržiavajú „kedy tedy“. Dostávajú pritom dotácie ešte aj od mesta Košice. Navyše majú aj podnájomcov, ktorí predpokladám platia. Prevádzkujú si tam aj bar, ktorého mesačné tržby podľa článku a zistení kraja, sú na úrovni 41 tisíc eur. Tak vážení prepáčte, nevedieť potom zaplatiť 3900 eur? Ktorý podnik v KE, v centre! mesta by mal pri tomto nájme problém? To, že Radkoff považuje za scestné, že poslanci KSK chcú vidieť do účtovníctva firmy je prinajmenšom arogantné nepochopenie verejného sektora. VEREJNÝ sektor musí svoj majetok zhodnocovať, JE TO fakt. To, že musí kultúru dotovať, je tiež fakt. Ak však tak má robiť a daný subjekt chce od verejného sektora úľavy, odpustenie dlžoby na nájme, či uznanie nejakých investícií v štýle „barový pult“ za 3500 eur, tak tú pokrievku na svojom kultúrnom guláši dvihnúť proste musí. Prečo by sa v kultúre takto bezprecedentne mal priam nadštandardne podporovať tento jediný subjekt? Že má Tabačka kultúrny rozmer presahujúci hranice, vysvetlite niekomu zo Sobraniec, alebo z takej dedinky Koromľa. Neviem, či z regionálnych peňazí má pre ľudí tam žijúcich, nejaká Tabačka význam. Tam tiež žijú ľudia, ktorých KSK zastupuje a o ktorých kultúrny rozvoj sa má starať s prihliadnutím na ich potreby a regionálne disparity. Nemyslím, že to pre nich taká Tabačka spĺňa, hoci z rozpočtu kraja odhrýzla a ďalej odhrýza značné prostriedky. Je tiež zarážajúce, že tento nositeľ alternatívnej kultúry, alebo ak chcete avantgardy, chce byť zaviazaný politikom. Vždy som vnímala alternatívnu kultúrnu scénu, ako niečo, čo funguje práveže bez šnúrok od gatí akýchkoľvek politikov. Doprosovať sa im o finančnú podporu, mi príde trochu cez (alternatívnu) čiaru. Ale časy sa zrejme zmenili a už v tomto prípade nie je alternatívne umenie svojbytné, plávajúce proti prúdu, ale potrebuje podporu od štátnych a regionálnych pohlavárov.
Veľkou položkou v činnosti Bona Fide sú mzdové náklady. JE TO AŽ 21% všetkých nákladov. No a pán Radkoff považuje za čudné, že poslanci chcú vidieť, aké odmeny má manažment. Samozrejme! Keď raz živorím, nemám zisk a preto žiadam o odpustenie dlžoby a zníženie nájmu, tak v žiadnej spoločnosti nedostane manažér poriadny plat. Práve naopak, siahnu mu naň! Tu má niekto problém, ak tvrdí, že celý projekt živorí, ukázať koľko teda ide na jeho osobný účet? O ďalších dvoch spoločnostiach s ručením obmedzeným a ich údajnom prepojení, čo tiež nemal v úmysle nikto objasniť, radšej Bona Fide mlčí. Vraj to nemá s Tabačkou nič. Mne to pripadá celé čudesné. Je tam množstvo podujatí, ešte aj predvolebných debát tam bolo požehnane. Býva každú prvú sobotu v mesiaci bazár domácich výrobcov (asi stánkarov Radkoff nechá empaticky zadarmo predávať svoje hand made produkty). Veľké predajné akcie tam boli aj tento rok pred Vianocami, mnoho podujatí sa tam umiestnilo aj v rámci filmového festivalu Art film fest. O koncertoch, ako Jana Kirschner, vôbec nevravme. Kam peniaze z týchto činností prúdia? Všetko je vari zadarmo? Organizátori podujatí, čo vari Bona Fide za to, že to organizujú tam, nič neplatia? Sú tam z Radkoffovej lásky ku kultúre a menšinovým žánrom všetci úplne, že zadarmo? Neplatí sa nikdy žiadne vstupné? Myslím, že odpovede tí, ktorí majú s týmito podujatiami niečo spoločné, poznajú. Ak však Radkoffovci predsa len nedokážu zarobiť na svoje náklady, tak nech Košický kraj vyhlási súťaž novú, na nového nájomcu, ktorý si to lepšie prepočíta a bude v kladných číslach. Nemôže, opakujem nikto! nemôže chcieť, aby verejný sektor donekonečna dotoval z peňazí nás všetkých, aktivity jedného aj keď neviem akého unikátneho subjektu, ktorý má navyše problém všetko transparentne a ochotne preukázať.
Variť guláš z ingrediencií, ktoré mi niekto dá a potom ho (akože ) rozdávať zadarmo, by mohol každý. Každý by bol v taký čas geroj.
Ale problém je, že byť gerojom za cudzie, mu kraj nesmie! dovoliť. Trnka nech si svoju empatiu nechá na príspevky zo svojej osobnej peňaženky. Môže byť štedrý, keď napríklad ide okolo nášho Dómu, na polnočnú omšu. Vtedy nech zo SVOJHO prispeje všetkým, ktorých tam stretne, kľačiacich na kolenách a skutočne živoriacich ( najmä, nech sa nezabudne pritom odfotiť na insta).
Tabačka však medzi živoriacich rozhodne nepatrí!
Celá debata | RSS tejto debaty