Priveľkú inšpiráciu našiel v mestských súbojoch Košický župan Trnka.
Aj on sa pustil do súboja so svojim vlastným Sauronom (hlavným kontrolórom Košickej župy). Veď predsa nemôže byť horší ako primátor Polaček, ktorý má čoraz viac svojich Sauronov v Klube nezávislých….
Po prestrelkách medzi Trnkom a kontrolórom kraja Hudáka ohľadne prepúšťania a prijímania zamestnancov, či „nezverejňovaní zákaziek s nízkou hodnotou“, až po nález ohľadne neobvyklých počtoch právnikov a externých právnych služieb, dnes Sága prsteňov vstupuje do ďalšej fázy. A podľa môjho skromného názoru ide o boj, ktorý sa už dotýka skutočne nás všetkých. Trnka plánuje vziať ďalší komerčný úver Košickej župy, konkrétne si chce požičať 12 miliónov eur. Splácať by sa mal až do roku 2026. Vzhľadom na silnejúce hlasy, napríklad aj „progresívcov“, ktorí sa vo volebnom programe zasadzujú za zrušenie samosprávnych krajov do roku 2022, tak ide nielenže o krok značne neperspektívny, ale podľa stanoviska hlavného kontrolóra, ide aj o porušenie zákona. A prečo? Pretože hlavný kontrolór sa má podľa usmernenia ministerstva financií, ktoré si kontrolór vyžiadal, vyjadriť k návrhu čerpať úver PRED jeho schvaľovaním v župnom parlamente. Druhá vec je aj samotný výber banky, ktorý si chce župa kulantne povedané „zjednodušiť“. Pozrime sa však aj na to, prečo vlastne tento úver kraj potrebuje. Úver mal kraj pôvodne „zazmluvnený“ ešte v roku 2016 a mal slúžiť na spolufinancovanie, ako aj prefinancovanie projektov zo zdrojov EÚ. Značne logické. Veľa samospráv to takto robí. Mal byť však vyčerpaný do jari roku 2020. Nie je z neho čerpané takmer nič. Dôvod? Pretože samosprávny kraj projekty z fondov EÚ nerealizoval v takom objeme , ako to predpokladal Trebuľa. Tak si položme otázku:
Za A : Mal Trebuľa skutočne tak vysokú, ba nezdravú mieru optimizmu, že do jari 2020 chcel mať projekty EÚ ukončené?
Za Bé: Trnkovci sú neschopní, lebo nevedia vyčerpať EÚ peniaze a teda kraj ani nemá čo spolufinancovať?
Myslím, že odpoveď je ako v tom virálnom videu, že : „be, be, be, be….“.
Za pováženie však stojí ešte jedna vec, ktorá v zamknutej verzii článku poskytuje obraz Trnkovej podstaty a povahy, ba možno vysvetľuje nám aj potrebu mať toľkých právnikov na župe. Totižto oni na župe zablokovali kontrolórovi prístup do účtovného systému, ktorý roky mal. Videl tak čerpanie výdavkov, výšku záväzkov a podobne. Dnes to už chudák nevidí. Nasilu ho oslepili, aby mali od neho, pokoj. Ako objektívne by sa asi tak mohol vyjadriť k návrhu čerpať úver je preto záhada. Keď vezmeme do úvahy poslednú správu kontrolóra, v ktorej okrem iného konštatuje aj to, že mu úrad neposkytuje kompletné doklady ak si ich vyžiada (napríklad pri kontrole zákaziek s nízkou hodnotou), je nad slnko jasnejšie , že boj Trnku a Saurona môže vyznieť v prospech Trnku. Môže! Ale ľudia, nesmie! Trnka chcel byť transparentný, otvorený, prehľadný. Ale nie je! A neobstoja ani neustále ataky na osobu kontrolóra, že je „bývalý smerák“. Ak ho robí toxickým to a nie iné „prešľapy“ tak môže pokojne spávať.
Za úvahu však stojí článok na web stránke spoločnosti INEKO s názvom „Župy dosiahli rekordné prebytky, ich finančné zdravie rastie“.
V článku spoločnosť INEKO informovala o spracovanej analýze finančného zdravia žúp za rok 2018. Celý dokument môžete nájsť na web stránke INEKO. Pri poctivej práci sa odvolávajú na dáta od samosprávnych krajov a od ministerstva financií. Dokonca ide o projekt zo zdrojov EÚ, konkrétne príspevok z Európskeho sociálneho fondu, ktorý INEKO na túto analýzu získalo. IM teda Trnka nemal problém poskytnúť účtovné, finančné , či iné doklady. Hlavnému kontrolórovi kraja ich poskytnúť nechce. V dokumente je konštatované, že Košický VÚC má najhoršie ! finančné zdravie spomedzi všetkých krajov. Jedná sa o analýzu roku 2018, teda prvého kompletného účtovného roku v réžii pána Trnku. Mierne zlepšenie, finančného zdravia KSK o 0,29 bodu je spôsobené možno aj práve nečerpaním onoho úveru z roku 2016. To mohlo prispieť aj k tomu, že KSK má jeden z najnižších dlhov spomedzi samosprávnych krajov. To by bolo v poriadku. Ak je to však za cenu toho, že sme vlastne nečerpali zdroje EÚ, ktoré by na seba nabalili oživenie investičného prostredia v kraji, tak mňa osobne tento ukazovateľ nijako nepotešil. Z kompletného materiálu INEKO, ktorý som našla na ich stránke pre mňa zarezonovala aj iná zaujímavá vec a to je ukazovateľ tzv. bilancia bežného účtu. Práve to prezrádza, do akej miery, ľudovo povedané „svoje prejedanie sa“ vie župa vykryť zo svojich príjmov. Ak menej míňa, než má príjmy, vznikajú prebytky, ktoré sa ďalej dajú využiť na rozvoj kraja v podobe investícií, či zníženie zadlženosti. Zefektívnenie činnosti kraja a zníženie administratívnych výdavkov župan tiež sľuboval. Slovom, ak by KSK gazdovalo lepšie, nemusí už ani plánovať žiaden úver. Plánované výdavky súvisiace s rozvojom kraja zo zdrojov EÚ pohodlne vykryje z prebytku. KSK však nefiguruje medzi štyrmi najlepšími krajmi v tomto smere. Podľa tabuľky č. 1 dokumentu INEKO, sa kraj pohybuje so svojim číslom 14,74 mierne pod priemerom všetkých krajov 14,84% . Pikoškou v prehľade ukazovateľov je najvyšší podiel faktúr po lehote splatnosti, ba dokonca po lehote 60 dní, čo je inak veľmi prísne kritérium s nulovou toleranciou, kde KSK suverénne „vyhráva“. Je však načase aby k heslu „rozhýbaný kraj“, pridal pán župan aj „finančne fit kraj“. Hlavný kontrolór je práve na to, aby na prípadné finančné riziká poukázal, ak môže INEKO, prečo nie on? Ak má prístup k údajom externá organizácia, prečo nie vnútorný orgán kontroly? Nuž otvorenú samosprávu si každý predstavuje po svojom. Trnka je otvorený len na FB a insta, kde odvšadiaľ vyskakuje. Ale inak je pekne zašitý ako starý kožuch v skrini. Často sa však vyvetrá na spoločenskej akcii , aby sa doňho mole nepustili. Inak tají, všetko čo sa dá a očierňuje Saurona, ktorý ho nenechá poctivo rozhýbať ten náš kraj.
„rozhýbaný kraj“, ale vedenie kraja sa ...
V dokumente je konštatované, že Košický ...
Celá debata | RSS tejto debaty