Chlapec, cestujúci v Košickom autobuse nemal na výber.
Dostal oboje (hoci nechcel), ružu a vzápätí množstvo úderov od útočníka, nastupujúceho do autobusu číslo 19 na zastávke Palackého. Nepochopiteľný „romantický“ útok som videla, ako príspevok Krajského riaditeľstva policajného zboru SR v Košiciach. Zovrelo mi žalúdok a predstavila som si, že by tam sedel môj syn. (Už predtým sa mi zveril s príhodou, kedy ho na zastávke MHD o desiatej večer, otravovala skupinka „vypráškovaných“ a nabúchaných chlapíkov. Keďže beháva, rozhodol sa prebehnúť radšej celú hlavnú ulicu a tam nasadol do prvého taxíka, samozrejme s dychom mu nabití svalovci našťastie nestačili.)
V tomto „ružovom“ prípade musíme oceniť silu sociálnych sietí. Vďaka zverejneniu kamerového záznamu tohto incidentu z autobusu na sociálnej sieti sa útočníka podarilo relatívne rýchlo dolapiť. Príspevok mal vysokú mieru zdieľania. Súčasne však pod príspevkom pribúdali názory verejnosti, že sa v Košiciach verejnou dopravou pomaly boja cestovať, nakoľko viacerí zažili neprístojné správanie, vyčíňanie asociálov a pod. Občanom sa tiež nepáči, že mesto prudko zvýšilo ceny cestovného bez toho, aby ruka v ruke priniesli aj nárast kultúry cestovania. Viacerí konštatovali, že idú radšej peši, alebo využívajú zdieľané bicykle od súkromnej spoločnosti.
Preto je veľkou odvahou, že nedávno Dopravný podnik mesta Košice s veľkou pýchou informoval o náraste tržieb a teda vraj aj cestujúcich za mesiac september. V svojom nainštalovanom osobnom translátore si zástupcovia mesta vysvetlili, že ľudí zvýšenie cestovného neodradilo od využívania verejnej dopravy. Keď sa tak človek zamyslí, článok bol mierne populistický. To je možno slabý výraz. Pretože nárast tržieb dopravného podniku bol logický, vzhľadom na nárast sadzieb cestovného. Teda aj keby prepravili ten istý počet osôb, tržby budú vyššie, LOGICKY! Zároveň išlo o obdobie na začiatku školského roka a do lavíc húfne zasadla mládež. Košice sú univerzitné mesto a tak aj z celého kraja na našich univerzitách študujú mladí. Len Univerzita Pavla Jozefa Šafárika mala podľa minuloročných prehľadov v školskom roku 2017/2018 takmer 6000 študentov v dennej forme štúdia. Tak nečudo, že keď začne akademický rok, cestujúcich verejnou dopravou pribudne. Podotýkam taký detail, že napríklad cestujúci na „mesačný“ lístok sa pri nástupe a výstupe neevidujú, takže pri týchto osobách ani nemožno určiť „že sa prepravili“ alebo „kedy sa prepravili“.
Namiesto chválenia sa nezmyslami, by malo mesto Košice uvažovať nad tým, že konečne začne mestská polícia robiť to, na čo bola zriadená. Dnes je ich náplň práce tak prepchatá novodobými aktivitami na čele s odchytom psov ako suplovanie dovtedy súkromnej karanténnej stanice, či ekohliadkami, že hliadky vo vozidlách verejnej dopravy sú dočista utópiou. Na konkurz na pozíciu náčelníka mestskej polície nie je taký „pretlak“ ako bol na iné výberové konania. Prihlásení sú „až“ dvaja uchádzači. V skutku „lukratívny“ flek. Na pozíciu šéfa dopravného podniku naopak, sa musí výberové konanie opakovať. Pomohla k tomu aj prestrelka medzi poslancami z klubu nezávislých, nakoľko víťaz nespĺňal výberové kritériá. Je pre mňa záhadou, že sa na tento post neuchádza nikto z dlhoročných zamestnancov dopravného podniku, ktorí dlhé roky pôsobia na vyšších manažérskych postoch. Všetky problémy podniku musia poznať od A po Z a s požadovaným vzdelaním tiež určite nemajú problém. Asi je za tým paranoja, že tam boli za „Rašiho“. Všetci odborníci a skúsení manažéri sú v očiach primátora toxickí. Videli sme však ako podniku „pomohol“ krízový manažment s nadhľadom zvonku. Nominanti ,alebo skôr „droni“ mesta s plnou dôverou primátora Polačeka, v tomto podniku dokázali z veľkej výšky jediné: dvihnúť ceny cestovného. Nič sa nevie o osude pripravovaného projektu rekonštrukcie depa dopravného podniku, ktorý môže byť realizovaný z fondov EÚ. Áno, môže, pokiaľ projekt tak, ako projekt ďalšej etapy rekonštrukcie električkových tratí, nezmietnu radní zo stola. Lebo vraj z nášho to dáme na etapy a lacnejšie. Možno za dvadsať rokov aj mesto naškrabe bezmála sto miliónov. V prípade depa, zamestnanci dopravného podniku budú radšej naďalej pracovať v podmienkach nehodných 21. storočia. Možno mesto začne pomaly, jeden rok toalety, ďalší rok šatne, ďalší rok kúrenie v montážnych halách…..a najlepšie vlastnými kapacitami.
To je dnes predstava mesta. Vlastnými kapacitami pochovávať nebohých, spravovať verejné osvetlenie, výrub drevín v okolí ciest (čo správa mestskej zelene totálne nestíha), odchytávať psov a podobne. Pustia sa do všetkého „nového“, lebo vraj budú lacnejší ale to, čo majú robiť nerobia poriadne. A za to všetko nám chcú ešte dvihnúť dane, lebo „vládne balíčky“….Ale o tom nabudúce….. .
Celá debata | RSS tejto debaty