Chudáčik nový Košický primátor p. Polaček zdedil tieto bremená (podľa zatiaľ medializovaných fňukaní):
- Kauzu EEI: tam do bodky za všetko môže bývalé vedenie mesta. „Recept na slávu“ nového vedenia je však taký pochybný, ako liečiť si zlomeninu prikladaním skorocelového listu. Tam bude ešte „šouka“, najmä keď budeme platiť za „právne čisté“ kroky, len aby sme dodržali populistické volebné sľuby, vyhnať EEI z mesta v termíne ASAP. O spôsobe „verejného obstarávania“ renomovaných právnych firiem škoda reči. Návrh právnikov a súčasne poslancov p. Ihnáta či p. Slivenskej ako aj ďalších poslancov, aby mesto rešpektovalo opatrenie súdu, ide zatiaľ do „nikam“. Najnovšia exekúcia súdu vedená proti mestu, hoci primátor uisťuje, ako nám nič nehrozí, je ale že mega veľký problém. Viete prečo? No predsa z hľadiska čerpania fondov. Voči prijímateľovi pomoci z EÚ nesmie byť vedený výkon rozhodnutia súdu (pozadie nikoho nezaujíma, toho času proste na mesto je uvalená exekúcia a punktum). Dôkaz uvádzam tu: v rámci výzvy z Integrovaného regionálneho operačného programu sú presne definované „Podmienky oprávnenosti“ a pod číslom 6 je Podmienka zákazu vedenia výkonu rozhodnutia voči žiadateľovi. Toto je len príkladmo pre projekty rekonštrukcie škôlok. To isté však platí pri cestách, električkových tratiach, kultúrnych projektoch a pod.
Uvedomuje si niekto na meste, že si dočista zavrieme dvere k investíciám z EÚ, obdobne ako onehdy Banskobystrický kraj pod vedením pána Kotlebu?
- Rekonštrukcia depa Dopravného podniku mesta Košice: Hotový projekt, vydané stavebné povolenie. Tiež už o tom v médiách čítame ako o obrovskom bremene a ako sa nepodala žiadosť o nenávratný finančný príspevok. Čo bráni novému vedeniu mesta tak urobiť? (síce vo svetle oného výkonu rozhodnutia súdu je to asi už ozaj zabité). HOCI pri rozpočtových nákladoch stavby, ktoré sú cca 35 miliónov eur, by MESTO POHODLNE zaplatilo „LEN“ 5% spolufinancovanie. Depo je na hranici životnosti, ľudia tam zabezpečujú údržbu električiek doslova na kolene. Čistý zakonzervovaný socik a zástupca DPMK (podľa článku v lokálnom médiu) sa vyjadrí, že nám to netreba a nemáme na to? Na čo je tam potom super truper krízový manažment, ktorý má ozdraviť DPMK? To všetko, čo sa v projekčnej príprave (čas a peniaze za projektovú dokumentáciu) urobilo vyhodíme von oknom?
- Slanecká cesta! To je tiež niečo, čo sa teraz v médiách rieši najmä z pohľadu náhradnej výsadby za staré topole, ktoré sú typickými „priemyselnými stromami“ a celé stromoradie popri ceste je za hranicou svojho života. Inak, ako ich výrubom a následne preložením teplovodného potrubia sa to urobiť nedá. O pozemkoch, ktoré treba vysporiadať to ani nehovorím. Tiež komplikované dedičstvo.
- NTC aréna: Tak tam sa navýšil rozpočet, kvôli tomu, aby hala mohla byť multifunkčná. Lokalita zlá. Odpor miestnych evidentný, potvrdený petíciou. Takže nestavajme. Okrem toho tiež na to vraj mesto nemá. Hľadať inú lokalitu a celé to preprojektovať bude tiež niečo stáť. Takže jednoduchšie je od tohto zámeru upustiť celkom. Podľa najnovších správ v lokálnom denníku sa stavebné konanie ohľadom NTC zastavilo pre nedostatočný počet deklarovaných parkovacích miest pre verejnosť.
- Ďalšia etapa rekonštrukcie električkových tratí: Konkrétne smer Južná trieda, či Sídlisko nad jazerom. Osud týchto zámerov je nateraz otázny.
Skrátka na rovinu možno povedať, že sa zásadným spôsobom stopnú plánované verejné investície v meste. Doslova. Lebo vraj nie sú peniaze. LEPŠIE povedané, nie sú peniaze na to, čo bolo prioritou bývalého vedenia mesta Košice.
Áno, nový primátor mal vo volebnom programe sľúbené iné investície pre mesto a má iné priority, na čo má samozrejme mandát od občanov. V kampani bolo kadečo, od záchytných parkovísk (to sľúbil inak aj p. Trnka, ale za rok nepribudol ani jeden flek a ani len zmluvu na nejakú projektovú dokumentáciu som nezachytila na nete KSK), obnovenia trolejbusov až po Aqapark.
Je to jeho zodpovednosť, jeho sľub občanom, jeho vládnutie s pohodlnou absolútnou väčšinou v mestskom parlamente a teda má ideálnu možnosť si (nám) všetko do bodky presadiť a splniť! Tak si vyhrňte rukávy a makajte (montérky vám požičia možno aj p. Ihnát, ten je aspoň akčný a stavia sa k veciam čelom. Jeho osobné vytrhávanie tabúľ, ktoré informovali o „zimnom neudržiavaní“ chodníkov na jeho sídlisku a následné zabezpečenie ich údržby svojpomocne, sú už medzi ľuďmi legendou. V obľúbenosti medzi novozvolenými lokálnymi politikmi tak trhá rekordy).
Zatiaľ však len vidíme, ako je pre mesto všetko problém, ako sa nedá toto a hento. Každý deň nejaké fňukanie v médiách. Najnovšie je problém už aj press centrum počas MS v hokeji v parkovacom dome pri steelke. Nezrušíme aj majstrovstvá? Však na čo nám ich? Len oštara so všetkým!
Zjavne sa diametrálne líšili investičné a neinvestičné priority bývalého a súčasného vedenia mesta. Zmena nemusí byť na škodu. Dajme tomu šancu! Na obrat priorít má nové vedenie mesta samozrejme nárok.
Na škodu však môže byť, ak sa kvôli FANTASMAGÓRIÁM A ZLÝM KROKOM nového vedenia, ktoré vedú až k opatreniam súdu, zastaví rozvoj a výstavba v meste z verejných, opakujem z verejných prostriedkov, napríklad z fondov EÚ. V roku 2019 navyše už nie je veľa priestoru na prehodnocovanie priorít z hľadiska jestvujúcich operačných programov na národnej úrovni. Zdroje EÚ majú byť vyčerpané do roku 2023/24. Tam boli alokované prostriedky aj pre mnohé pôvodne plánované stavby v meste KE. Teraz začať presadzovať diametrálne odlišné priority, ktoré Brusel nemusí šmahom ruky schváliť, môže znamenať jedno: úplnú stagnáciu stavebného sektoru a následne prepúšťanie ľudí v tomto sektore (to sme tu mali v roku 2010, keď sa prehodnocovaním priorít Radičovej vlády stopli fondy na takmer tri roky). Vyzerá, že jedinými stavbami v meste tak budú nejaké súkromné developerské projekty (ak ich pre zmenu nestopnú aktivisti alebo nesúhlas miestnych) a porastú najmä siete predajní „F“. Tie zarážajúco pribúdajú v meste za každého vedenia ako huby po daždi. A to aj na takých miestach, že človeku stojí rozum. Viď najnovšia plánovaná lokalita na Palackého križovatke, čomu padli za obeť staré stromy, údajne poškodené a „napadnuté imelom“. To všetko za veľkej tichosti aktivistov a súčasného vedenia mesta. Viac v blogu KOŠICKÝ EKO MASAKER. V lokalite sú už dnes také dopravné zápchy, že musia štyria policajti riadiť v špičke dopravu. Tak tam ešte pribudne polyfunkčný objekt s bytmi a predajňou, ako inak „F“. Tam mňa osobne bude zaujímať onen prepočet statickej a dynamickej dopravy a či bude investor deklarovať dostatočný počet parkovacích miest a ako to vyhodnotí stavebný úrad. Namiesto toho, aby sa v tej lokalite okolo stanice vybudovali oné sľubované záchytné parkoviská, tu budeme mať ďalšiu obchodnú sieť s potenciálnym problematickým dopravným napojením.
Počkáme si teda na ďalšie kroky a ďalšie možno zmysluplnejšie ?? investičné zámery nového vedenia mesta. Zatiaľ to podľa hŕby článkov, ktorými sme obsypaní v lokálnom médiu, vyzerá na jedno príšerné dedičstvo v štýle „dovidopo“.
Či sa nakoniec aj zasmejeme je otázne.
Celá debata | RSS tejto debaty