Ekológia first (aj pred človekom)

11. decembra 2018, darinarufusova, Nezaradené

Košická župa najprv naplánuje orez náletových drevín a kríkov a orez konárov stromov presahujúcich do jazdného profilu vozovky popri cestách v okrese Košice okolie. Správa ciest si vybehá príslušné povolenia a súhlasy orgánov štátnej správy. Dokonca si na tento účel zabezpečí prostredníctvom verejného obstarávania odborne spôsobilú firmu. Každoročne spáva ciest vykonáva túto činnosť v tomto období v čase vegetačného pokoja. ALE tento rok je všetko inak. Lebo prišiel komunálny politik, poslanec KSK, kumulovane aj poslanec mesta Košice a súčasne predseda komisie životného prostredia na KSK p. Ladislav ROVINSKÝ, a zrazu je všetko inak.

Akciu jednoducho stopol lebo….. že bolo všetko urobené tajne (nič to, že sa jedná o rozhodnutie v správnom konaní aj za účasti orgánu životného prostredia). Ďalší argument je, že sa nejedná o žiadne náletové dreviny, ale o krásne a užitočné ovocné stromy. A dokonca vraj sa osobne (či autom či bicyklom nevedno) vybral na úsek cesty z Bidoviec do Herlian. Zistil, že teda väčšina stromov má ostať tam kde sú a len ich kozmeticky treba upraviť. Voalá. Chce povedať, že nikto pred ním to neurobil? Že okresný úrad Košice okolie, odbor cestnej dopravy či okresný dopravný inšpektorát a ľudia zo životného prostredia nepoznajú problematiku? Dovolili nedajbože vyrúbať vzácne dreviny? Všetci okolo p. Rovinského sú nekompetentní dilinovia? Asi áno. A všetka námaha týchto ľudí, energia ktorú všetci vykonali k zaisteniu bezpečnosti cestnej premávky je hodená za hlavu.

Lenže je tu problém a veľký! V zmysle platného cestného zákona je za bezpečnosť cestnej premávky zodpovedný vlastník cesty res. správca. Teda Košický samosprávny kraj cez svoju organizáciu Správu ciest KSK. NIE p. ROVINSKÝ!!!! Je najjednoduchšie niečo podľa svojho presvedčenia spochybniť, potom stopnúť a zakázať.  Čo však v prípade, že vznikne dopravná nehoda z dôvodu zlej viditeľnosti (najmä v zákrutách dreviny bránia výhľadu) alebo keď presahujúce konáre sa pod váhou mokrého snehu začnú lámať a padať na cestu? Stáva sa, že silný vietor začne dreviny vyvracať z plytkých koreňov. Čo vtedy? Príde p. Rovinský a bude uhrádzať vzniknuté škody? Bude sedieť pri lôžku v nemocnici pri pacientovi, ktorý tam skončil kvôli zhnitému stromu? Príde na poslednú rozlúčku a pozostalým vyjadrí úprimnú sústrasť, keď sa im syn, otec, dedo alebo mama rozflákajú o strom, ktorý pri ceste tvoril pevnú prekážku? Pozrie sa im do očí?

Mali by sme cestárov nechať si robiť svoju prácu! Nech robia to, čo je ich povinnosť a to je starať sa o bezpečnosť cestnej premávky. Vždy sa na nich útočí ako nezvládajú toto a hento. Pri každej kalamite sú prví na rane, pričom v mnohých prípadoch im prácu sťažili práve neprerezané popadané stromy a zablokované cesty. Je zvláštne, že na KSK nevedia tomuto človeku vecne a jasne vysvetliť, aké sú zákonné náležitosti celého procesu úpravy cestnej zelene. Odborníci z KSK sa mali postaviť jeho nedostatočnej argumentácii a vysvetliť mu, aké stromy sú predmetom orezu (sú to divo rastúce náletové dreviny zasahujúce do jazdného profilu vozovky). Rozhodnutiu v SPRÁVNOM KONANÍ obvykle predchádza fyzická obhliadka stromov zástupcami orgánov štátnej správy a správy ciest, kde sa objektívne hodnotí situácia z hľadiska bezpečnosti! Tá je prvoradá. Neplatí, že ekológia má prednosť pred bezpečnosťou a ľudskými životmi… Cestná zeleň je podľa zákona súčasťou cesty a je za ňu zodpovedný jej vlastník a správca! Nie ekológovia. V diskusii pod článkom v Korzári  (ako vždy bolo potrebné sa populisticky pochváliť tentokrát aj tým ako ekologicky na KSK zmýšlajú) k tejto téme sa do p. ROVINSKÉHO naváža p. Pavel Titl, ale aj poslanec KSK p. Viktor Dulina. NESÚHLASIA s ním a vedia prečo. Podľa zoznamu na nete KSK sú totiž obaja členmi dopravnej komisie KSK. A dokonca podľa zápisnice z rokovania dopravnej komisie dňa 11.6. (zverejnený na nete) to bol práve p. Titl, ktorý požadoval zabezpečiť orez drevín zasahujúcich do ciest. Vedia (minimálne oni dvaja), čo sa na cestách KSK aj vinou týchto drevín stalo, alebo, čo sa môže stať. Je zarážajúce, že na KSK opäť raz víťazí populizmus a lobing jedného jediného človeka. Ako môže jeden poslanec stopnúť proces, ktorému predchádzala istá odborná príprava? To zavolá p. Trnkovi „počuj Rasťo to sa mi nepáči to orezávanie stromov. Zachráňme ich!“ a spustí sa sled telefonátov a nezmyselných stretnutí a „neskorého záujmu“. Všetci zainteresovaní a kompetentní ľudia sú zrazu štatistami v nejakej Ekodráme?? Vážim si prácu p. Ladislava Rovinského aj jeho zanietenie pre zlepšovanie kvality životného prostredia….Ale v tomto prípade, keď naozaj CHCEL BYŤ NÁPOMOCNÝ CELEJ VECI, mal do procesu vstúpiť v čase prípravy orezu. Správa ciest KSK zostavuje plány činnosti na kalendárny rok. To určite nie je prvý krát, čo sa orezy pri cestách realizujú.  Mohol tiež ako predseda komisie životného prostredia sa zúčastniť komisie dopravnej a to ešte v letnom období, keď sa celá vec pripravovala a interesovať sa včas. Nie až teraz, keď majú práce byť v plnom prúde, sú cestári brzdení takýmto „rozhodnutím“. Veci je treba vnímať komplexne a nielen zo svojho „ekouhla“ pohľadu. Naozaj nepochopiteľné a smutné. Opäť nám zvolení predstavitelia kraja ukazujú, že na prvom mieste nie je ČLOVEK/OBČAN, ALE OSOBNÉ ZÁUJMY a „EKOPíár“ niektorých jednotlivcov.

V tomto prípade je to pre zmenu strom, ktorý je viac ako ktokoľvek z nás (keď to povie p. ROVINSKÝ). Strom JE DOSLOVA VIAC ako ČLOVEK. AJ  40 ročná divá prehnitá plánka je viac. Alebo je to orech? Áno je to orech! Jeho plody, ktoré padajú na cestu následne zbierajú popri ceste naši marginalizovaní spoluobčania (motajú sa po ceste a niekedy ich zbadáte až v poslednej chvíli). Potom ich  predávajú  do výkupu a možno ich aj p. Rovinský v rámci potravinového ekobioreťazca prírody kúpi v obchode za 12 eur kilo. Upečie z nich koláče. Koláče populizmu. Lenže občana už nenakŕmi! Občan už totiž súčasnej NEROZVÁŽNEJ a CHAOTICKY pôsobiacej politiky KSK začína mať plné zuby. Aj bez tých ekocestných koláčov.